Egyiptomi művészet gyerekszemmel
2015. augusztus 08. írta: dosaj

Egyiptomi művészet gyerekszemmel

Projekt művészeti iskolás diákoknak

Amikor beköszönt az augusztus minden tanár kezd ráhangolódni az iskolakezdésre. Rendszerint ilyenkor előkeresem a tanmeneteimet, új feladatokat illesztek be. A legnehezebb mindig a képzőművészet tanszak számára kitalálni az éves tanmenetet, mivel itt különböző korú gyerekek vannak három csoportba tömörítve. A csoportok 10-15 főből állnak, fiúk és lányok egyaránt. Minden évben igyekszem a nagyjából azonos korú gyerekeket egy csoportban elhelyezni és egyéniségükhöz mérten összeállítani az éves tanmenetet, ami művészettörténetet, rajzelméletet egyenlő arányban tartalmazzon. Biztos vagyok benne, hogy más rajz tanár is küzd ugyanezekkel a gondolatokkal, főként ha szakkört, különórát is tart. Ehhez szeretnék ötleteket adni az előző tanév feladataival.

Tavaly két alapfokú csoportom volt, az egyik csoportban harmadikos, negyedikes és ötödikes korú gyerekek voltak. Az év eleji ráhangolódó feladatok után belefogtunk egy "nagy" közös projektbe, amivel az egyiptomi művészetet jártuk körbe. A feladatokat úgy terveztem meg, hogy legyen benne egyéni, páros és csoportmunka is. Nagyjából egyforma arányban alkalmazzunk grafikai, festészeti és plasztikai technikákat. Az egyes feladatokat alapos gyűjtőmunka előzte meg, amiben leggyakrabban az internet főként a Pinterest, motívumok gyűjtésében pedig egyiptomi művészettel foglalkozó könyvek segítettek. Minden feladathoz készítettem egy-egy PowerPoint bemutatót a gyűjtött képekből, amiből a gyerekek ötletet meríthettek, sőt az egyéni feladatokat személyesen is elkészítettem, hogy inspiráljam a diákokat. A félév végén pedig egy zenés bemutatóval "lepleztük" le a kiállítást. Most térjünk rá a feladatok bemutatására.

1. feladat - kartustábla készítése:

A kartus hosszúkás névgyűrűt jelent. A szobrok, domborműveken így jelölték kit ábrázolnak. Természetesen ahhoz, hogy ezeket el tudjuk olvasni meg kell ismerkednünk a hieroglif írással. Mivel a gyerekek nagyon szeretik a titkos írásmódokat ezt a feladatot nagyon élvezik. Tanórákon is el szoktam készíttetni ezt a feladatot, most viszont hullámkartonra rajzoltak, amit a betűk mentén bekarcoltak, ettől kapott egy kis mélységet a kép. A kiemelkedő részeket pedig temperával kifestették. A kartusrajz egyéni feladat volt, mindenki a saját nevét, becenevét karcolta bele a hullámkartonba egy nagy tűvel. A karton mérete: A3. A befoglaló formát önállóan, vonalzó segítségével tervezték meg, a "betűkhöz" kaptak egy kinyomtatott hieroglif ábécét.

dsc00299_resize.JPGdsc00291_resize.JPG

2. feladat - piramis a napjainkban:

Még a gyakorlatvezető tanárom mondta az egyetemen, hogy ha építészetet tanulmányozunk igyekezzünk térbeli feladatot társítani mellé. Az egyiptomi művészet legfőbb építészeti emlékei a piramisok. Egyéni munkaforma keretein belül mindenki készített egy térbeli papírpiramist, amit egyiptomi ihletésű modern mintával díszítettek. A kisebbek megkapták a piramis kiterített sablonját, a nagyobbak önállóan megszerkesztették. A szükséges eszközök: A3-as rajzlap, vonalzó, olló, filctoll, színes ceruza a dekoráláshoz, ragasztó az összeragasztáshoz. A szerkesztésnél először rajzolunk egy 11 cm-es négyzetet, aminek mind a négy oldalának a közepére szerkesztünk egy-egy 13 cm-es merőleges egyenest. Az egyenes csúcsát összekötjük a négyzet sarkaival így megkapjuk a piramis oldalait képező háromszögeket. Két egymással szemben lévő háromszög oldalaira szerkesztünk egy-egy kb. 1,5 cm-es ragasztós fület, hogy a végén össze tudjuk ragasztani a piramisunkat. Amikor kész a szerkesztés kivágjuk a piramist, és a külső oldalait szabadon dekorálhatjuk geometrikus elemekkel, téglamintával, egyiptomi motívumokkal, hieroglif írással, állatábrázolásokkal.

dsc00301_resize.JPG

dsc00302_resize.JPG

3. feladat - piramis belülről:

Amikor elkészültünk a kis piramisokkal, arra gondoltam a piramis belsejét is elképzelhetnénk. Részben egyéni részben csoportfeladat volt. Egy nagy piramis négy negyedből áll össze. Minden gyerek készített egy negyedet, amit a kiállításon összekapcsoltunk. Egy negyed piramis készítéséhez először az A3-as rajzlapot ketté hajtjuk, meghúzzuk az átlóját, majd az átló mentén levágjuk a rajzlap sarkait, az egyik sarokból lesz a piramisbelső alapja. Az oldalfalakat téglamintával, geometrikus motívumokkal, hieroglif írással, egyiptomi jelenetekkel díszíthetjük, mikor kész vannak a falak és a padló, felhajtjuk a falakat és ráragasszuk a padlót.

dsc00309_resize_1.JPG

Egy másik foglalkozás alatt elkészítettük a piramisbelső berendezési tárgyait. Tanulmányoztuk milyen használati tárgyakat temettek a fáraóval, és sablonok segítségével (mivel még alsós és ötödikes gyerekekről van szó) a falak stílusához igazítva meghajtogattuk a bútorokat.

dsc00306_resize.JPG

dsc00308_resize.JPG

dsc00305_resize.JPG

dsc00311_resize.JPG

 4. feladat - egyiptomi szarkofág:

Az eredeti terveim alapján minden gyerek készít egy saját mini szarkofágot, végül a kis szarkofágok felhasználásával 3-4 fős csapatokban nagyméretű térbeli szarkofágot festenek. Sajnos a sok megbetegedés miatt a nagy szarkofágoknak csak a teteje készült el, de így is nagyon mutatósak lettek. A mini szarkofágokhoz találtam az interneten sablont, amit A3-as lapra megszerkesztettem, így nekik csak át kellett rajzolniuk. A feladatban egyedül az arányok megtartása okozott nehézséget. A fejek vagy túl nagyok vagy kicsik lettek, de szerintem pont ez teszi őket egyedivé. A másik nagyobb gondot a keresztbe tett kéztartás okozta, de megbirkóztak a feladattal.

dsc00293_resize.JPG

 Egy másik foglalkozáson készültek el a nagyméretű szarkofágok. Alapnak hullámkartont használtunk, amire temperával festettek. Méreteik: az első A1-es, a másik kettő kb. A2-es.

dsc00297_resize.JPG

dsc00292_resize.JPG

dsc00290_resize_1.JPG

5. feladat - gipszplakett:

A gipszöntés teljesen lenyűgözi a gyerekeket, úgyhogy általában ezt is együtt szoktuk csinálni, viszont a teljes száradásra várni kell, azalatt elkészítik a terveket. A tervek elkészítéséhez egyiptomi domborműveket vizsgáltunk, gyűjtöttem képeket, amin a legjellemzőbb felületek törvényét meg tudták figyelni. Kis méretű plakettet készítettek tehát egyszerű kompozíciót terveztek, majd ki festették, mivel az egyiptomi domborművek is színesek voltak.

dsc00304_resize.JPG

 6. feladat - egyiptomi viseletkultúra:

Az utolsó feladat a kiállítás előkészítése volt, ehhez szükség volt jelmezekre. Az internet tele van jobbnál jobb ötletekkel, hogyan készítsünk karperecet papírgurigából, nyakéket papírtányérból. Végül a tészta ragasztásos, arany festékkel lefújós ötlet mellett döntöttem, amit gyöngyökkel dobtunk fel. Sajnos a kész ékszereinkről nem készültek képek, de a félévi vizsgabemutatót az egyik kollégám videóra vette, és itt elérhető mindenki számára.

Sajnos az influenza járványoknak köszönhetően több feladat is kimaradt, valamint mindig volt még újabb ötlet amivel lehetne bővíteni a projektet, de a gyerekek számára így is érdekes volt. A sok kutatómunka, a gyűjtött képek igaz rengeteg időt és energiát követelnek, de megéri, mert sokkal maradandóbb élményt nyújt a diákok számára a művészettörténet projekt formában történő feldolgozása.

 A projekt készítésében a Tápiószecsői Alapfokú Művészeti Iskola képzőművészet tanszakos alapfok 1.,2. és 3. évfolyamos növendékei vettek részt.

Alapfok 1.: Buzsáki Sára, Holecz Laura, Lesti Viktor, Szlávik Klaudia, Tamási Nikoletta, Veres-Bodai Dániel

Alapfok 2.: Bagi Balázs, Potóczki Evelin, Tóth Sára Emília, Zsótér Boglárka

Alapfok 3.: Balázs Lili, Kovács Anna, Nyers Lilla, Pintér Fanni

A bejegyzés trackback címe:

https://csdosa.blog.hu/api/trackback/id/tr927688590

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása