A varázsló titkos kamrája
2015. szeptember 16. írta: dosaj

A varázsló titkos kamrája

Projekt alapfokú művészeti iskola 4. és 5. évfolyamos növendékei számára

A kortárs képzőművészet megismertetése a gyerekekkel mindig nagy fejtörést okoz. Önálló gondolkodást, tervezést igényelő feladatokat kitalálni olyan technikákkal, amiket még nem használtak. Kitalálni egy témát, amibe el lehet rejteni több kortárs művészeti irányzatot, és műfajt, úgy hogy mindenki meg tudja csillogtatni a tehetségét, de a végén mégis egységes témát alkosson. Tanulási utak, lehetőségek című könyvben olvastam egy rövid ismertetőt a varázsló titkos kamrája nevű projektről, ami felkeltette az érdeklődésemet. Volt benne pár érdekes feladat, csak színekben eléggé visszafogott volt (fekete, fehér és kevés világos szín), ezzel próbálták megteremteni az összhangot. A könyvben nem volt pontos leírás a feladatokhoz, néhány képpel és címszavakkal ismertették az egyes részfeladatokat. Ebből kiindulva találtam ki tizennégy részfeladatot, amiből sajnos hat feladat nem teljesült, mert volt, ami több időt vett igénybe, mint ahogy terveztem, és nem szeretem siettetni az alkotásba belemerült gyerekeket. Az első lépés volt a téma, feladatok ismertetése. Minden egyes feladatot gyűjtőmunka előzött meg, amihez főként az internetet, Pinterest-et használtam. Mivel idősebb diákokról és szabadabb témáról van szó, ők is részt vettek a motívumgyűjtésben. Minden feladathoz készítettem egy-egy PowerPoint bemutatót, amivel a kapcsolódó művészettörténeti példákat és kortárs művészeti alkotásokat megvizsgáltuk, ötleteket gyűjtöttünk. Az alábbiakban feladatról feladatra végig megyünk a projekten.

img_20150528_211351.jpg

1. feladat - Kamra terve

 A kamra belső rajzának elkészítése szabadon választott technikával. A feladat lényege, hogy a továbbiakban felhasználható mintázatok tervezzenek a diákok, ráhangolódjanak a témára. Egy térbeli rajz készítése belső térről. A feladat lehetőséget ad az egy iránypontos perspektivikus ábrázolási rendszerekről tanultak átismétlésére.

2. feladat - A kamra ajtajának titkos rejtekhelye

Minden titkos rejtekhelyre egy érdekes nyitószerkezettel derül fény. Ezt a nyitószerkezetet ytongból készítjük el. Egyszerű minták felhasználásával kisebb méretű szobrok tervezése. Mivel az anyag (ytong) nem alkalmas gyerekek számára az aprólékos kidolgozásra, vonalak, körök, négyzetek felhasználásával tervezik meg a szobrukat. A rendelkezésre álló legkülönfélébb eszközökkel alakítják az anyagot. Részben a véletlen is beleszól a végeredménybe, a lényeg, hogy gyakorolják a nyomhagyást, a különböző eszközök használatát, fejlődjön a térérzékelésük. 

2015-05-28_21_01_54.jpg

2015-05-28_21_00_40.jpg

3. és 4. feladat - Jönnek az árnyak 1.-2.

Az iskolai rajzlapok méreteiből adódó kötöttségekből való kitörésre terveztem ezt a feladatot. A vásznak mérete: kb. 2x1.5 m. Az alapötlet az, hogy a varázsló kamrájának falán különböző szellemek és árnyak vonulnak, amik néha varázslatok hatására láthatóvá válnak, olykor térbeli alakot is ölthetnek. Az emberi test arányainak, a sziluett fogalmának átismétlése után, a diákok nagyméretű alakrajzokat készítenek egymásról a legkülönfélébb pózokban. Volt aki az alakok pozitív, volt aki a negatív lenyomatát használták a további feladathoz. Az alakokat kitakarás után festékszóró spray-vel fújtuk le, majd ezután következett a képek mintázatának kialakítása, nyomhagyással, stencilfújással, festéssel. Különböző anyagok felragasztásával minimális térhatást is kialakítottak. 

img_20150528_211959.jpg

A vásznak elkészülése után következett a testet öltött szellemek elkészítése. Ehhez a Pinterest-en találtam egy leírást, majd az interneten egy videót arról, hogyan készítsünk otthon próbababát. (A leírást itt megtalálod.) Miután megnéztük közösen, páros munkaformában el is készítettük a próbababákat. Az alap elkészítése után következett a dekoráció. Minden egyes próbababa egy testet öltött szellemet kellett megjelenítenie, ami lehet akár jó vagy rossz, különböző élőlényekből vagy a természetből is lehetett ihletet meríteni.

2015-05-28_21_08_46.jpg

5. feladat - Mágikus ősök

A szellemalakok után a varázserejű tárgyak következtek. Ezek közül az első a varázserejű maszkok. Ősi kultúrák, távoli tájak, afrikai, indián maszkok vizsgálata után egy saját varázserejű maszkot kellett készíteni papírmasé technikával. Az arc arányait el is túlozhatták, de ezzel a lehetőséggel kevesen akartak megpróbálkozni. Az afrikai maszkok mintájára minden egyes maszknak egy-egy tulajdonságot, vagy valamilyen erőt kell kifejeznie. Figyelniük kellett a színekre, formákra, hogy elérjék a megfelelő hatást. 

2015-05-28_21_05_29.jpg

2015-05-28_21_06_42.jpg

6. feladat - A varázsló trónja

A bűvös erejű tárgyak sorában a következő a varázsló trónjának elkészítése. Véleményem szerint ezt a feladatot élvezték a legjobban a gyerekek. Az iskolában kiselejtezett székeket alakítottuk át. Ide kapcsolódó elméleti anyag a ready made fogalma, a színek hangulatkeltő szerepe volt. technikailag nem volt megkötés, festés, ragasztás, fonás, vegyes technikát alkalmazhattak a diákok. Szeretem ha kísérleteznek a gyerekek a különböző technikákkal, és az sem gond ha a saját kárukon tanulják meg, ha valami nem működik. Természetesen mindent ki lehet javítani, átalakítani, úgyhogy soha nem esnek kétségbe. Így születnek mindig a legjobb alkotások. Ennél a feladatnál az sem volt megkötés, hogy kik dolgozzanak együtt, volt aki egyedül volt akik párban vagy hárman dolgoztak egy széken. Így született meg a Halál, az Állati erő, a Tavasz, és a Tudás széke.

2015-05-28_19_45_19.jpg

7. feladat - A lelkek őrzője

Ez a feladat bizonyult a legnehezebbnek. Itt egy világító testet, lámpát kellett tervezniük, karácsonyi izzósor, gyertya vagy természetes fény felhasználásával. A nehézséget az okozta, hogy összekombinálják a már meglévő technikát az elképzelésükkel, és más anyagokkal. Ötletben nem volt hiány, csak a kivitelezésnél ütköztek nehézségekben a diákok. A legegyszerűbb feladattípusnak a pontozásos fénykép készítése bizonyult. Ezért ebből a típusból több is készült. Izzósor kombinációból kettő készült el. A lámpa búra készítéssel pedig egyáltalán nem próbálkoztak meg. 

2015-05-28_21_09_39.jpg

2015-05-28_21_11_20.jpg

8. feladat - Álomcsapda

A témakör utolsó megvalósulásra került feladata egy álomcsapda készítése volt. Igyekeztem a klasszikus álomcsapdán túl egyéni megoldásokra ösztönözni a diákokat. Az alapot minden esetben drótból készítettük el, majd arra különböző színű fonalakból készítették el a hálót, majd a gyöngyökkel, szalagokkal, tollakkal díszítették. A kiállításon a mennyezetről belógatva ezek adták meg a varázsló titkos kamrájának a kamra jellegét.

img_20150528_194043.jpg

A feladatok elkészítésében a Tápiószecsői Alapfokú Művészeti Iskola képzőművészet tanszakos alapfok 4. és 5. évfolyamos tanulói vettek részt.

Alapfok 4: Gál Barbara, Gulyás Fanni Luca, Soós Lajos Konstantin, Tóth Leila, Hegedűs Angelika,

Alapfok 5: Balázs Vivi, Borosznok Dávid, Kohajda Evelin, Lendvai Zsuzsi

A bejegyzés trackback címe:

https://csdosa.blog.hu/api/trackback/id/tr547690332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása